Na czym polega integracja sensoryczna? W jaki sposób się ją przeprowadza?

Terapia integracji sensorycznej ma postać ukierunkowanej zabawy, w której mały człowiek z chęcią bierze udział jak również wie, że jest w stanie wpływać na zajęcia razem z terapeutą. W czasie takich zajęć nie uczy się dziecka konkretnych umiejętności, główny cel zajęć skupiony jest na poprawie integracji między zmysłami układu nerwowego. Dzięki tej metodzie terapeuta może stymulować zmysły dzieci, a także usprawnić takie sfery, jak motoryka duża czy koordynacja wzrokowo-ruchowa.

bawiące sie dzieci
Author: Brisbane City Council
Source: http://www.flickr.com
Zadaniem takiej terapii jest dostarczenie dziecku, w czasie tej aktywności ruchowej, w pełni kontrolowanej przez osobę koordynującą zajęcia ilości bodźców sensorycznych. Powoduje to w rezultacie poprawienie integracji bodźców, które dochodzą do dziecka w tym samym czasie z otoczenia, jak również z jego ciała.

To użyteczne omówienie na pewno będzie dla Ciebie wartościowe, gdyż znajdziesz w tamtym miejscu wiadomości analogiczne do tych, które czytasz tutaj.

Osoba zawiadująca terapią za sprawą używania właściwych technik jest w stanie wyeliminować oraz ograniczyć niekorzystne bodźce występujące przy nadwrażliwościach sensorycznych. Może też dostarczyć silne bodźce, co jest niezbędne przy podwrażliwościach systemów sensorycznych.



Nie ma schematów powtarzalnych zadań, ale cały czas analizuje się zachowanie dziecka, przez co można dobrać oraz modyfikować ćwiczenia tak, by dziecko mogło odpowiadać na nie wciąż bardziej złożonymi reakcjami adaptacyjnymi. Terapia taka ma miejsce w miejscu specjalnie do tego dostosowanym. W terapii stosuje się specjalistyczny sprzęt takiego rodzaju jak podwieszane platformy, hamaki czy trampoliny. Wykorzystuje się też różne materiały do stymulacji dotykowej, wzrokowej, węchowej i smakowej. Osoba prowadząca zajęcia polegając na swojej wiedzy, jest w stanie dostosować trudność zadań i ćwiczeń do poziomu możliwości dziecka, a także jego nastroju.

Ćwiczenia tego typu nie mogą być ani łatwe, ani zbyt trudne. Stałe balansowanie na takiej granicy, ulepsza pracę ośrodkowego układu nerwowego i może wpływać na zmianę zachowania w sferze motorycznej jak również emocjonalnej. To polepsza funkcje językowe oraz poznawcze, a na pewno przejawia się dobrą efektywnością uczenia się. W czasie terapii postępy dzieci są monitorowane poprzez robienie różnego rodzaju testów, jak również przez obserwację zmian w zachowaniu. Każdy terapeuta powinien być właściwie przygotowany, pomaga w tym kurs integracji sensorycznej .